Paraglidertur: Lofthus – Åkrefjorden 15.05.16

“Du må være tilbake til 17.mai” (tirsdag), var alt som var kravet denne helgen. I en Passat 2000-modell stasjonsvogn, hadde jeg lagt ned baksetet på og fått plass til en Q1000 gassgrill, kjølebag, madrass og sovepose, så da dro jeg fra Ålesund fredag ettermiddag i retning Voss.

Første stopp ble i Ørsta, måtte jo ha passende mat og drikke: spareribs og øl. Fikk vel med potetsalat, et brød og en tubeost og, men det er ikke så viktig. Værre var det å holde maten kald, løsningen ble å hente kjølemiddel i veikanten på en fjellovergang,  altså snø som hadde tint og frosset noen ganger slik at det ble “isgrus”.

Beste sted for camping er på paragliderstarter, der er aldri folk i nærheten, fin utsikt, og jeg slipper å  kjøre til start før flytur. Gjelle er en sånn start, men den ligger litt i skyggen, så akkurat det med “ingen kjøring før start” gikk i vasken. Flott utsikt og med god mat på grillen, høy musikk fra bilen og en god stol så er det likevel et fint sted.

Bildet er fra innsiden av bilen med fullt sollys på utsiden. Dekket rutene på bilen med søppelsekker.

Rastløs om morgenen, vil helst ut å fly. Dessverre reiste jeg alene, og det var heller ingen respons på FB-gruppa for Voss HPGK, sikkert på grunn av litt vel mye vind. Paragliderpiloter er helst uorganisert, og dukker opp der det er flygbart, i dag var det ikke helt ideelt. Endte opp med å farte omkring til alle startområdene i Voss. Noen steder var det 200kr i bompenger, andre steder 20kr (men stengt). Så da var det bare å finne roen og gjenta: grill, øl, utsikt og solnedgang.

Dagen etter var det aktivitet på Gjelle fra morgenen. Jeg tok turen dit og snakket med lokale piloter. Etter litt småprat ble det klart at en liten gjeng hadde tro på en distansetur fra Lofthus, en knapp time unna, men dessverre med en dyr bom og Hardangerbrua i mellom meg og flysted.

Starten ved Lofthus, enkel og fin. Bratt nok til at man slipper å løpe noe særlig.

Veien innover mot Odda er smal, og det er ikke så langt sideveiene går, men likevel er det ikke alltid like lett å finne frem. Omsider fant jeg gjengen: Niklas, Daniel, Olav, Magnar og Johannes. Bratt var det opp til start så det var nok nødvendig at de lokale pilotene stilte med 4×4. Vel oppe i svingen der starten er finner jeg ut at jeg har glemt vottene i bilen min. Heldigvis fikk jeg låne et par hansker, og selv om det var gode hansker så er nok votter generelt bedre.

Lofthus og Opedal sett fra området ved starten. Campet i området til venstre i bildet senere på kvelden.

Starten er fin, og termikktrigger finnes like fremfor start. Helt uproblematisk å finne løftområdet og det var enkel flyging de første 40 km. Noe heftig løft var det å finne ved Tyssenuten i nærheten av demningen ved Ringedalsvatnet. Klarvær og flott utsikt i alle retninger. som du ser på bildet under.

Ringedalvatnet og deming. ikke så langt fra Odda. Flott utsikt.

Ved Skaret visste jeg ikke lenger så mye om veien videre, der og da synes jeg det så best ut vestover, men i ettertid så burde jeg jo valgt retning mot Røldal. Vestover var det etter hvert litt knapt med landinger, og rikelig med vind så jeg valgte å lande på en liten flekk ved veien ute i Åkrefjorden.

Gressletta til høyre i bildet ville trolig være et dårlig landingssted, på grunn av vind fra høyre i bildet (nord).

 

Her var det knapt med landinger utover fjorden, og litt drøy vind fra høyre i bildet ga litt ruskete forhold.

Hadde et par landingspils med meg så det var kjekt å ha mens jeg ventet på haik, noe som tok uvanlig lang tid. Fikk sitte på et stykke med Tore, deretter en kar med stor hund og etter det en dame med rød bil. Grillet spareribs til kvelds oppe i Opedal, like ved starten vi brukte.

På vei hjem mot Ålesund hadde jeg PG-radioen på, og fant en kar som hang høyt i Lærdalen, fikk litt anvisninger og fant stien til start. Kort vei å gå til start, så ble det en fin tur der, med landing 20km oppover Lærdalselvi.

 

Lenke til mange fler bilder fra turen her

Lenke til flightlog her … åpne filen i Google Earth 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *