Bil til paragliding (20k)

Siden 2007 har jeg brukt en Opel Astra og en VW Passat begge stasjonsvogner som «telt» og fremkomstmiddel i forbindelse med mine PG-turer . Det har fungert ganske greit, Astra er litt for kort også om man legger ned setet bak og ligger diagonalt. Passat er mer romslig, men fortsatt litt trangt om plassen. Høsten 2016 kjøpte jeg en VW Transporter (lang type). Prisen var grei 8500kr, men den hadde litt skavanker, så det gikk med ca 5000kr i deler og reparasjoner. Så i mai 2017 ble den godkjent for nye 2 år.

Ser du denne på veien og flyr PG selv så gi et tut 🙂
Rydde for kamera? Nei. Bilen brukes jo 2-3 ganger i uka til alt mulig rart. Sub er å se til høyre i bildet, og så er det sidedør på begge sider på bilen. Kjøleboks og enda en sub er under pappeska. PG-utstyr: Ozone Delta 2 L, Advance Impress 3 + diverse.
De to tønnene (a/d/s) har hver sin 10″ sub. Den lyseblå boksen er kjøleboks, og midt i mellom er det for øyeblikket 2 stk invertere.

Lasterommet var skilt fra førerhus, litt upraktisk, så den skrudde jeg løs og tok ut. Gulvet var beregnet for tung last og hadde en kraftig finerplate, denne tok jeg ut, rengjorde og malte gulvet, dekket det med matfolie og la laminatgulv med fugeskum mellom gulv og laminat. Litt isolasjon er greit, men jeg ønsket å ta vare på så mye takhøyde som mulig. Et kjøkkenskap til innebygd kjøleskap ble satt inn liggende bak førersetet og da en gammel sovesofa skulle kastes fikk jeg grei seng med god lagerplass under.

I passaten hadde jeg et par forsterkere (Kenwood 1000w, til subwoofere), 4 stk 6.5″ høyttalere, og en ok kraftig forsterker beregnet til de 4 høyttalerene. Kjøpte en forforssterker/equalizer og en mottaker for bluetooth. Forforsterker sender separate signal til høyttaler forsterker og sub-forsterker.

Vet ikke helt hva forsterkeren til høyttalerne heter, (ikke avbildet).

Kenwood KAC-7252 1000 watts, 2-Channel Amplifier with Bass Remote

Sound Storm S4EQ – 4 Band Pre-Amp Equalizer w/ Remote Subwoofer Level Control

 

Veldig kjekt med ok lyd når man må kjøre 1-8 timer for å komme til setdet der man skal fly/bo.

Soveposen er en Outwell Constellation Lux Double, men altså bare halvparten er på bildet. Den er håpløs å dra med på telttur, men fantastisk å ha i bilen.

Det blir tidvis lang ventetid før det blir gode flyforhold, så da kan det være greit å ha et forbruksbatteri. Utrolig kjedelig å være tom for startstrøm når man skal flytte bilen. En kamerat fikk tak i ett backupbatteri (60kg) for supplyskip, disse skal skiftes hvert 5.år og får egentlig aldri noen brukstid, så det fikk plass bak passasjersetet. Forsterkeren til sub og høyttalere bruker begge av dette batteriet, sammen med kjøleboksen. Koplet også opp en 1000w 12v til 240v omformer, så det skal holde til en kaffetrakter, lading av bærbar PC, og annet. Batteriet vil jo gå tomt uten opplading i blant, så jeg satte inn et laderele slik at bilen lader batteriet når den kjøres.

Litt mørkt, men forsterker, bleningslapper og to ruller med borrelås er under passajersetet.

Under senga har jeg et campingtoalett og en gassgrill, og diverse annet. Under førersetet var det plass til høyttalerforsterker, og de ganske viktige blendingsfoliene til vinduene rundt om på bilen. Har borrelås med tape rundt vinduene på utsiden av bilen, og på baksiden av blendingen, så det tar 5 minutter å få det mørkt inne i bilen. En 10L med vann ble det og plass til ved siden av batteriet.

Hvit kasse er egentlig et innbyggingsskap for kjøkken. Rammemadrassen (tatt fra en gammel sovesofa) er glimrende som seng. Her står også motoren til å fly PPG med. Litt plass til venstre i bildet for ekstra gass til gassgrillen.

Det meste av utstyret: campingtoalett, gassgrill, inverter, laderele, batteri, stereo, kjøleskap osv vil jeg tro blir med til neste bil så selv om de er med i regnskapet på denne bilen så er gjenbruksverdien på ekstrautstyret bra.

Bilen slik den så ut like etter innkjøp. Skal innrømme at det ikke er den helt store forskjellen, men med et budsjett nær 0 så er det ok 🙂
Malt gulv… En tom bil ser ut til å ha mye plass, men mye fosvinner.

Tesla Roadster i bane rundt solen

Tirsdag 06.02.2018 kl 21.45 gikk starten for SpaceX sin hittil største rakett Falcon Heavy. NASA’s Saturn V ble sist brukt i 1973, og siden har alle raketter hatt mindre nyttelastkapasitet enn SpaceX sin Falcon Heavy. De 3 førstetrinnene skal lande og brukes om igjen.

SpaceX lander nå de fleste førstetrinnene med høy suksessrate,  som igjen har medført at kostnadene ved å sende satellitter og annen nyttelast bl.a til ISS har blitt redusert kraftig. De to sideboosterne fra oppskytingen av Falcon Heavy landet trygt på land, men den midterste raketten gikk tom for drivstoff på returen til flåten og landet 100m unna og traff vannet med en hastighet på 500km/t.

Dette står på ett av kretskortene om bord i bilen.

Elon Musk ga oppskytingen 50% sjanse for å bli vellykket, så da kunne de heller ikke plassere en verdifull nyttelast i lasterommet. Likevel måtte de ha noe, og at de valgte å sende opp en bil som nå har tre kameraer om bord og sender live tilbake til Jorden er nok god markedsføring og viser at de har litt humor også.


Falconmotoren skal på sikt erstattes av
Big Falcon Rocket (BFR) som skal frakte utstyr til Mars i 2022, transportere passasjerer mellom storbyer på ca 30min uansett hvor langt det er mellom dem. De første astronautene skal til Mars i 2024. BFR blir også den billigste raketten å skyte opp, fordi den bruker Metan i stede for flytende oksygen (LOX) og RP-1 (ca jetflydrivstoff).

Interessen for realfag, som er helt nødvendig for romfart, bør øke på grunn av mulighetene og drømmene som nå begynner å se mulige ut for ungdom. Her i Norge har Statoil satt fokus på realfagenes betydning for fremtiden, og selv om vi har AI og roboter så er behovet for kompetanse i matematikk, fysikk, biologi, kjemi og flere realfag vanskelig å erstatte.

Paraglidertur: Lofthus – Åkrefjorden 15.05.16

«Du må være tilbake til 17.mai» (tirsdag), var alt som var kravet denne helgen. I en Passat 2000-modell stasjonsvogn, hadde jeg lagt ned baksetet på og fått plass til en Q1000 gassgrill, kjølebag, madrass og sovepose, så da dro jeg fra Ålesund fredag ettermiddag i retning Voss.

Første stopp ble i Ørsta, måtte jo ha passende mat og drikke: spareribs og øl. Fikk vel med potetsalat, et brød og en tubeost og, men det er ikke så viktig. Værre var det å holde maten kald, løsningen ble å hente kjølemiddel i veikanten på en fjellovergang,  altså snø som hadde tint og frosset noen ganger slik at det ble «isgrus».

Beste sted for camping er på paragliderstarter, der er aldri folk i nærheten, fin utsikt, og jeg slipper å  kjøre til start før flytur. Gjelle er en sånn start, men den ligger litt i skyggen, så akkurat det med «ingen kjøring før start» gikk i vasken. Flott utsikt og med god mat på grillen, høy musikk fra bilen og en god stol så er det likevel et fint sted.

Bildet er fra innsiden av bilen med fullt sollys på utsiden. Dekket rutene på bilen med søppelsekker.

Rastløs om morgenen, vil helst ut å fly. Dessverre reiste jeg alene, og det var heller ingen respons på FB-gruppa for Voss HPGK, sikkert på grunn av litt vel mye vind. Paragliderpiloter er helst uorganisert, og dukker opp der det er flygbart, i dag var det ikke helt ideelt. Endte opp med å farte omkring til alle startområdene i Voss. Noen steder var det 200kr i bompenger, andre steder 20kr (men stengt). Så da var det bare å finne roen og gjenta: grill, øl, utsikt og solnedgang.

Dagen etter var det aktivitet på Gjelle fra morgenen. Jeg tok turen dit og snakket med lokale piloter. Etter litt småprat ble det klart at en liten gjeng hadde tro på en distansetur fra Lofthus, en knapp time unna, men dessverre med en dyr bom og Hardangerbrua i mellom meg og flysted.

Starten ved Lofthus, enkel og fin. Bratt nok til at man slipper å løpe noe særlig.

Veien innover mot Odda er smal, og det er ikke så langt sideveiene går, men likevel er det ikke alltid like lett å finne frem. Omsider fant jeg gjengen: Niklas, Daniel, Olav, Magnar og Johannes. Bratt var det opp til start så det var nok nødvendig at de lokale pilotene stilte med 4×4. Vel oppe i svingen der starten er finner jeg ut at jeg har glemt vottene i bilen min. Heldigvis fikk jeg låne et par hansker, og selv om det var gode hansker så er nok votter generelt bedre.

Lofthus og Opedal sett fra området ved starten. Campet i området til venstre i bildet senere på kvelden.

Starten er fin, og termikktrigger finnes like fremfor start. Helt uproblematisk å finne løftområdet og det var enkel flyging de første 40 km. Noe heftig løft var det å finne ved Tyssenuten i nærheten av demningen ved Ringedalsvatnet. Klarvær og flott utsikt i alle retninger. som du ser på bildet under.

Ringedalvatnet og deming. ikke så langt fra Odda. Flott utsikt.

Ved Skaret visste jeg ikke lenger så mye om veien videre, der og da synes jeg det så best ut vestover, men i ettertid så burde jeg jo valgt retning mot Røldal. Vestover var det etter hvert litt knapt med landinger, og rikelig med vind så jeg valgte å lande på en liten flekk ved veien ute i Åkrefjorden.

Gressletta til høyre i bildet ville trolig være et dårlig landingssted, på grunn av vind fra høyre i bildet (nord).

 

Her var det knapt med landinger utover fjorden, og litt drøy vind fra høyre i bildet ga litt ruskete forhold.

Hadde et par landingspils med meg så det var kjekt å ha mens jeg ventet på haik, noe som tok uvanlig lang tid. Fikk sitte på et stykke med Tore, deretter en kar med stor hund og etter det en dame med rød bil. Grillet spareribs til kvelds oppe i Opedal, like ved starten vi brukte.

På vei hjem mot Ålesund hadde jeg PG-radioen på, og fant en kar som hang høyt i Lærdalen, fikk litt anvisninger og fant stien til start. Kort vei å gå til start, så ble det en fin tur der, med landing 20km oppover Lærdalselvi.

 

Lenke til mange fler bilder fra turen her

Lenke til flightlog her … åpne filen i Google Earth 🙂

 

Nytt utseende og ny motor for innhold

Nettstedet bruker nå WordPress og har du riktig etternavn kan du sende meg en forespørsel så kan du være med å legge til innhold. Tanken var at jeg har kuppet domenet og at det var litt ugreit. Jeg tenker jeg vil publisere ting fra hobby og interesser men ikke direkte politisk.