Tesla Roadster i bane rundt solen

Tirsdag 06.02.2018 kl 21.45 gikk starten for SpaceX sin hittil største rakett Falcon Heavy. NASA’s Saturn V ble sist brukt i 1973, og siden har alle raketter hatt mindre nyttelastkapasitet enn SpaceX sin Falcon Heavy. De 3 førstetrinnene skal lande og brukes om igjen.

SpaceX lander nå de fleste førstetrinnene med høy suksessrate,  som igjen har medført at kostnadene ved å sende satellitter og annen nyttelast bl.a til ISS har blitt redusert kraftig. De to sideboosterne fra oppskytingen av Falcon Heavy landet trygt på land, men den midterste raketten gikk tom for drivstoff på returen til flåten og landet 100m unna og traff vannet med en hastighet på 500km/t.

Dette står på ett av kretskortene om bord i bilen.

Elon Musk ga oppskytingen 50% sjanse for å bli vellykket, så da kunne de heller ikke plassere en verdifull nyttelast i lasterommet. Likevel måtte de ha noe, og at de valgte å sende opp en bil som nå har tre kameraer om bord og sender live tilbake til Jorden er nok god markedsføring og viser at de har litt humor også.


Falconmotoren skal på sikt erstattes av
Big Falcon Rocket (BFR) som skal frakte utstyr til Mars i 2022, transportere passasjerer mellom storbyer på ca 30min uansett hvor langt det er mellom dem. De første astronautene skal til Mars i 2024. BFR blir også den billigste raketten å skyte opp, fordi den bruker Metan i stede for flytende oksygen (LOX) og RP-1 (ca jetflydrivstoff).

Interessen for realfag, som er helt nødvendig for romfart, bør øke på grunn av mulighetene og drømmene som nå begynner å se mulige ut for ungdom. Her i Norge har Statoil satt fokus på realfagenes betydning for fremtiden, og selv om vi har AI og roboter så er behovet for kompetanse i matematikk, fysikk, biologi, kjemi og flere realfag vanskelig å erstatte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *